Vincent Roumagnac

Vincent Roumagnac

Ebb and flow

Vincent Roumagnac: Data Ocean Theatre Tragedy & the Goddexxes II. PARODOS (After Joseph Furttenbach)

Parodos (in Ancient Greek, πάροδος) is both the first entrance of the chorus in a tragedy prologue, and a passage in an ancient Greek theatre between auditorium and skene by which spectators had access to the theatre and actors might come and go during a play.

Joseph Furttenbach julkaisi vuonna 1626 teoksen Architectura Navalis, jossa hän kuvailee yksityiskohtaisesti purjeveneiden rakennustapoja italialaisessa laivanrakennusperinteessä. Vuonna 1640 hän julkaisi kirjan nimeltä Architectura Recreationis, joka keskittyy näyttämö- ja valosuunnitteluun ja esittelee teatteriesityksiä varten Italiassa kehitettyjä laitteita ja esitysteknologiaa.

Tragedy & the Goddexxes on ensimmäinen osa Roumagnacin hybridiprojektia *Data Ocean Theatre *(D.O.T.), joka käsittelee myyttejä, länsimaisen teatteritaiteen muistoa, uusmediaa, digitaalista animismia, ilmastohätätilaa, meriä ja valtameriä, transformaatioita ja teknologisia mutaatioita sekä niiden suhdetta ”uppoutumiseen” yhtenä nykymaailman elintavoista. D.O.T. ilmestyy, katoaa ja tulee jälleen näkyviin polymorfisessa teossarjassa, joka perustuu dramaturgiseen pohdintaan samanaikaisesti tapahtuvista ilmiöistä, jotka ovat 1) merenpinnan jatkuva nousu sekä 2) massadatan eksponentiaalinen kasvu informaation aikakautena.

Tragedy & the Goddexxes muodostaa kolmevuotisen D.O.T.-projektin ensimmäisen osan, ja sen pyrkimyksenä on luoda vaihtoehtoinen jumalkollektiivi ”tragiikan” teknoanimistista ja queer-uudelleentulkintaa varten, joissa yhdistyvät synkretistinen (kreikkalainen/skandinavialainen/baskilainen) merimytologia sekä ”hirviömäinen teknologia” -narratiiveihin liittyvät monitulkintaisuudet.

PARODOS on Tragedy & the Goddexxes -teossarjan prologin toinen kohtaus. Kohtauksessa näemme suurikokoisia keramiikkajäljitelmänaamioita, jotka on valmistettu muokatuista, nykyaikaista merentutkimusta käsittelevistä vedoksista ja joiden innoittajina ovat toimineet muinaisissa kreikkalaisissa tragedioissa käytetyt päähineet. Naamiot makaavat kaikessa rauhassa teatterilavan alla olevissa kellaritiloissa ja laivan kannella. Näistä jälkimmäinen on roikkuva fragmentti, joka tuo mieleen ihmiskeskeisen, länsimaisen historian perspektiiviin perustuvan arkkitehtuurin. Sen erikoinen sijainti näyttelytilassa rohkaisee näyttelyvieraita virittämään omat aistinsa uudella tavalla.

Prologin ensimmäinen osa esitettiin Pengerkatu 7 Työhuone -hybriditilassa Helsingissä viime elokuussa. Kokonaisuudessaan Tragedy and the Goddexxes esitetään yksityisnäyttelynä Titanik-galleriassa, Turussa marraskuussa 2022. Data Ocean Theatren toimintaa ovat tukeneet Koneen säätiö, Taiteen edistämiskeskus Taike, Pengerkatu 7 Työhuone ja Tutke/Esittävien taiteiden tutkimuskeskus (Taideyliopisto).

Data Ocean Theatre toimii yhteistyössä Suomen ilmatieteen laitoksen merentutkimusyksikön kanssa.

Taiteilijasta

Vincent Roumagnac on Helsingissä työskentelevä ranskalais-baskilainen taiteilija ja tutkija. Roumagnac on valmistunut taiteen tohtoriksi Taideyliopiston Esittävien taiteiden tutkimuskeskuksesta (Tutke) vuonna 2020. Hänen väitöstutkimuksensa perustana oli taiteellinen tutkimusprojekti Reacclimating the Stage (Skenomorphoses). Vuonna 2021 Roumagnac käynnisti kolmivuotisen tutkijatohtoriprojektin DATA OCEAN THEATRE (D.O.T.) Tällä hetkellä hän työskentelee vierailevana tutkijana Taideyliopiston Tutke-tutkimuskeskuksessa.

Roumagnac on saanut niin näyttelijän kuin ohjaajankin koulutuksen. Hän on kuitenkin siirtynyt ”perinteisen teatterin” rakenteista ja tuotantotavoista tarkastelemaan, miten esiintymislavan käsite, esityspaikat ja käytännöt sekä niihin liittyvät mielikuvat muokkautuvat nykyisen teknoekologisen ja ilmastonmuutokseen liittyvän ehdollistamisen kautta. Roumagnac on toteuttanut monia yksityis- ja yhteistyöprojekteja niin Euroopassa kuin sen ulkopuolella. Vuodesta 2020 lähtien hän on johtanut Helsingissä yhdessä koreografi-tutkija Simo Kellokummun kanssa Pengerkatu 7 Työhuone (Massage & Beauty) -projektia, jota voidaan kuvailla uudenlaisena, nykytaiteeseen, taiteen tutkimukseen, kehonhoitoon ja kukkiin keskittyvänä hybriditilana. Roumagnacin taiteellista toimintaa ovat tukeneet Koneen Säätiö ja Taiteen edistämiskeskus Taike.

Lisätietoa

IG @vincentroumagnac
www.vincentroumagnac.com