Taiteilijan teos on esillä Kuva/Tila-galleriassa, Mylly-rakennuksen ensimmäisessä kerroksessa.
Sinä katsomassa minua katsomassa sinua katsomassa minua.
Sinun katseesi seuraamassa opittuja kaavoja, vanhoja karttoja, konventionaalisia rakenteita sen sijaan, että todella näkisit.
Noin viisi ja puoli vuotta sitten katselin jossain berliiniläisessä museossa yhtä lukuisista versioista Proserpinan raiskauksesta kasvavan epämukavuuden tunteen vallassa. Saman tunteen, joka syntyy katsellessani televisiosta raiskauskohtausta, joka on kirjoitettu ohjelmaan puhtaasti viihteellisistä syistä. Kuinka minun pitäisi olla osa tätä kaanonia? Kuinka kehoni sopisi aktiivisen toimijan rooliin tähän maailmaan? Kuinka voin ikinä tehdä rauhan tämän historian kanssa, jonka päälle minun olisi tarkoitus rakentaa?
Omakuva Medusana on tapa prosessoida katsomisen ja katsotuksi tulemisen ristitulta; mahdottomuutta irrottautua niistä miesten rakentamista naisten kuvista, jotka täyttävät visuaalisen kulttuurimme historian. Nuo kuvat opettivat minulle tavan katsoa, ei vain itseäni, vaan myös muita. Siitä katseesta poisoppiminen on vaikea ja mutkainen polku.
Medusan voima piili hänen katseessaan, jolla hän saattoi muuttaa ihmiset kiveksi. Kaanonissa, jossa vallalla on ollut miehinen katse, Medusa tarjoaa mahdollisuuden toisenlaiseen narratiiviin.
Taiteilija Milja Ilona Salonen on syntynyt vuonna 1992 Kellokoskella.