4.8–27.8.2023
Tuntiviisari heilahtaa. Se on merkki maapallon kiertymisestä kahdeskymmenesneljännesosan.
Tiedostamattoman hetkittäinen pintaan nouseminen, joka voi painua uudelleen syövereihin.
Luet, eikä ympäröivällä ilmalla, sillä ei tunnu olevan painetta. ”Jotakin, mitä olet vaalinut”.
Sukka on rikki. Se on ollut pitkään rikki, mutta joku päivä todella tajusin, että hitto tässä on reikä.
Vallitseva lämpötila on uloshengityksen lämpöistä – ei juuri minkään lämpöistä. Muistoja kirpoaa. Aikomuksia nousee.
Katse viettää huoneen kulmaan. Listat taipuvat perspektiivin mukaisiin pakopisteisiin. Ärsykkeet tyhjentävät koetun, mutta yksi kokemus halkoo läpi:
Se saapui kuin kuva: teos, en minä sitä pyytänyt tai odottanut. Muistoja kirpoaa. Aikomuksia nousee. Eilen? Huomenna? Muistat ja ennustat.
Kun minä sylkäisin salaattipöytään? Viikko sen jälkeen, kun minä sylkäisin salaattipöytään?
Taiteilija Hermanni Härmälän keksimä näyttelyn alkuperäinen konsepti on väärin kirjoitettu yhtäkkiä-sana. Se kuvastaa hämmästyksen tunnetta, yllätystä, mutta on avoin myös epämääräisyydelle ja tapahtuman tulkinnan epäonnistumiselle. Mihin hämmentynyt hetken toteamus viittaa?
Yhtäkiä-näyttelyn teokset luotaavat nykytaiteen materiaalisuuteen liittyviä kestollisia mahdollisuuksia ja kysymyksiä. Voivatko kestolliset ja prosessuaaliset teokset olla myös objekteja? Entä mitä ovat esityksen jättämät jäljet? Mitkä ovat ehdot sille, että on todella kokenut teoksen, jos teos perustuu muutokseen?
Näyttelyssä teemana on myös yhtäkkisyyden sisältämät mahdollisuudet ja seuraukset: mitä tuo hetki sisältää, mitä se tekee mahdolliseksi, kontingentiksi ja mahdottomaksi? Onko teosta mahdollista kokea sattumana? Miten suhtautua hitaasti sulavaan tai tuhoutuvaan?
Yhtäkiä-näyttelyssä teokset ovat käymistilassa ja avautuvat näyttelykävijän käynnistä riippuen eri tavoin.
Yhtäkiä-näyttelyyn osallistuu yhdeksän nuorta taiteilijaa Kuvataideakatemian taiteenaloilta maalaus, kuvanveisto ja tila-aikataiteet. Kyseiset taiteilijat ovat myös järjestäneet työryhmänä näyttelyt Inhale a Nale (2021) sekä exit exists (2022) Vapaan taiteen tilassa.
Näyttelyn työryhmä on kutsunut näyttelyyn Jani Anders Purhosen ja Eeva Röngän muodostaman Bebetton-taidealoitteen. Bebettonin työskentelyssä yhdistyvät yleensä omituinen luovuus ja osallisuuden mahdollisuudet, joista esimerkkinä on heidän pitkään jatkunut mielenkiinto viininvalmistamista ja sen prosessia kohtaan. Heidän töitään on ollut esillä esimerkiksi SIC Spacessa, Turun Titanik-galleriassa sekä Monitoimitila O:ssa.
Bebettonin ohella näyttelyyn on kutsuttu Iso-Britanniassa asuva Samuel Thompson-Plant, joka on valmistunut kuvataiteen kandidaatiksi Loughborough Universitysta. Thompson-Plant on opiskellut vaihto-oppilaana Kuvataideakatemiassa lukuvuoden 2019–2020. Hän on käsitellyt monimediaalisessa työskentelyssään tietoisuuden kokemusta käsitteleviä näkökulmia. Hän osallistunut muun muassa Loughborough Universityn rahoittamaan Artists Benevolen Fund -residenssiohjelmaan.
Näyttelyyn on kutsuttu myös kirjoittaja ja kuraattori Nimco Kulmiye Hussein. Hussein vastaa yhdessä Kuvataideakatemian Praxis-maisteriopiskelija Joonas Pulkkisen kanssa näyttelyn kuratoinnista ja kuratoriaalisista teksteistä.
“Yhtäkiä en olekaan puolta siitä, mitä olin”
Bebetton (Jani Anders Purhonen ja Eeva Rönkä)
Milja Havas
Lina Herrmans
Hermanni Härmälä
Aarne Kivelä
Lassi Kontiainen
David Nabel
Aala Nyman
Sara Rantanen
Samuel Thompson-Plant
Nimco Kulmiye Hussein on Lontoossa asuva kuraattori ja kirjoittaja, joka työskentelee tutkimuksen, kulttuurin ja taiteen risteymissä. Hänen lähestymistapansa pohjautuu postkoloniaalisiin ja queer-feministisiin teorioihin ja keskittyy aktiivisesti osallistaviin käytänteisiin, jotka tuovat ihmiset yhteen kriittisten, ajankohtaisten ja merkityksellisten teemojen pariin. Kulmiye Hussein on suorittanut maisterintutkinnon Aalto yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa sekä Central Saint Martinsissa kulttuurin, kritiikin ja kuratoinnin alalla.
Joonas Pulkkinen on Taideyliopiston Kuvataideakatemian Praxis-maisteriohjelman opiskelija, kirjoittaja, kuraattori ja postityöntekijä. Pulkkisen lähtökohdat kuraattorina toimimiseen liittyvät kuraattorin roolin avoimuuteen, kriittiseen teoriaan sekä taidetyön sosiaalisekologiseen kestävyyteen nykyisyydessä. Hän on kiinnostunut muun muassa nykytaiteen vastarinnan ja itseymmärryksen mahdollisuuksista. Pulkkinen on opiskellut Praxis-maisteriohjelman lisäksi Helsingin yliopistossa filosofiaa ja estetiikkaa.
Näyttelyn avajaiset torstaina 3.8. klo 17–19.
Bebetton-työryhmän taideteoksen aktivointi, teoksen viimeisen ainesosan paikalle tuonti ja videoinstallaation käynnistys. Teos saattaa sisältää tapahtumallisia elementtejä näyttelyn aukioloaikojen puitteissa.
Sara Rantasen performanssi tislausprosessista noin klo 17:30. Kesto noin 10 minuuttia.
Näyttelyn viimeisenä päivänä 27.8. näyttelyn taiteilija Aarne Kivelän ääni- ja musiikkiesitys klo 16:00.
Sörnäisten rantatie 19
00530 Helsinki
Ti–su 11–18